Pieter Campo begon zijn muzikale loopbaan op 8-jarige leeftijd in de muziekacademie van Schoten. Hij kreeg zijn eerste blokfluitlessen van Els Spanhove en combineerde dit met dwarsfluitlessen bij Walter Heynen en Johan Diercks.
Op 18-jarige leeftijd schreef hij zich in aan het Lemmensinstituut te Leuven en groeide al snel uit tot een veelzijdig muzikant. Hij volgde les bij Bart Coen en Bart Spanhove en nam deel aan masterclasses met Saskia Coolen, Han Tol, Laurens Tann, Marion Verbruggen, Pierre Hamon, Frederic De Roos en Paul Leenhouts. Hiernaast volgde hij traversolessen bij Frank Theuns en compositietechnieken bij Luc Van Hove. Ondertussen behaalde hij reeds verschillende diploma’s en studeerde in 2002 af met grootste onderscheiding. Hij specialiseerde zich nadien in enkele uiteenlopende muziekstijlen en creëerde al spelend en componerend een eigen stijl. In September 2005 rondde hij zijn specialisatie af met grootste onderscheiding.
Pieter Campo is actief als solist en voert zijn eigen muziek uit met verschillende bezettingen (Pieter Campo & Ensemble), hiernaast is hij spelend lid van verschillende ensembles zoals Sarada (oude muziek) en het Pieter Campo Kwartet (jazz). Hij werkte reeds mee met producties als Klara in het paleis (Erik Van Nevel), Orfeo (Edwig Abrath), Tussen licht en donker (eigen productie), Rinaldo (Vlaamse Opera), Panta Rhei (eigen productie), en verschillende theaterproducties zoals De Mahabarata (hetPaleis), Duizendenéén nacht (De Werf) en Café de scheve noot (De Groene Lach).
Reeds vanaf zeer jonge leeftijd heeft Pieter grote belangstelling voor improviseren, experimenteren en arrangeren. Hierbij worden “lichtere” muziekstijlen zoals folk, blues, pop en jazz vaak met oude en moderne klassieke muziek verweven. Binnen het domein “improvisatie” maakt hij gebruik van een omvangrijk instrumentarium. Naast allerlei blokfluiten bespeeld hij tevens bansuri, tin whistle, traverso, dwarsfluit, saxofoon, gitaar, en piano. Door de combinatie van dit instrumentarium is hij in staat zijn eigen begeleidingen te creëren.
Ondanks de ruime rationele opleiding blijft deze creatieve speler gefascineerd door het intuïtieve aspect dat eigen is aan muziek. Door muziek uit te voeren, door te improviseren en anderzijds muziek te componeren ontstaat er bovendien een gezonde wisselwerking tussen deze drie disciplines.
Download deze biografie (pdf) Download korte biografie (pdf)